Dagboek van de Seychellen - Reisverslag uit Victoria, Seychellen van Marcelle Burbank - WaarBenJij.nu Dagboek van de Seychellen - Reisverslag uit Victoria, Seychellen van Marcelle Burbank - WaarBenJij.nu

Dagboek van de Seychellen

Door: Marcelle

Blijf op de hoogte en volg Marcelle

09 Maart 2012 | Seychellen, Victoria

Om niet alles in één keer te hoeven schrijven, heb ik tijdens de vakantie een dagboek bijgehouden. Bereid je maar voor & neem de tijd, want dit verhaal is langer dan ooit;)

Zondag 26 februari
Het is donderdag, iets voor twaalf uur ’s middags, als we met zijn allen in de trein stappen richting het vliegveld. Alles is gepakt, voor zover we weten zijn we niks vergeten en het belangrijkst: we hebben er allemaal superveel zin in! De moeder loopt nog altijd op krukken, daarom draag ik de hele reis de jongste in de draagzak. De oudste loopt zoals altijd lekker zelf. Tijdens het inchecken blijken we betere plaatsen te krijgen in het vliegtuig, aangezien we met jonge kinderen reizen én met een gebroken been;) Na het inchecken, krijgt de moeder speciale hulpverlening om bij het vliegtuig te komen. Ik ga met de vader en de twee kindjes door de security en even later zitten we mooi op tijd vliegtuigen te kijken bij de gate. Ongeveer half 3 lopen we dan het vliegtuig in. Wauw, zo ontzettend groot:D Omdat de eerste vlucht maar 6 uurtjes is en de tweede vlucht 4 uur, had ik er helemaal niet bij stil gestaan dat we in zo’n grote airbus zouden vliegen;) We zaten in de rij achter de businessclass, dus heb (tot het gordijn werd dichtgeschoven) eens goed geobserveerd hoe relaxed zij er bij zaten (lagen:P). Niet dat ik het nodig vond om te klagen over mijn zitplaats hoor, nee verre van dat! Geen mensen naast me, privé scherm, superveel films en muziek, veel beenruimte doordat het de eerste rij was, aan de lopende band drinken en echt een goeie maaltijd. Oh, en dan vergeet ik nog het babybedje wat aan de muur werd bevestigd voor de jongste, dat had ik serieus nog nooit gezien! De vlucht ging prima. We mochten door de drukte in Dubai eerst niet landden en hebben zo’n 3 kwartier boven Dubai gecirkeld, maar daarna liep het allemaal heel snel. In de gateway stonden ze al met de rolstoel klaar voor de moeder, wij liepen zelf naar de security en eventjes later waren we weer allemaal samen in de volgende gate. Ik liep daar wel een beetje rond van ‘Oooh my God, ik ben in Dubai!’ Van alle steden op de wereld, vind ik Dubai toch wel een van de gaafste om te moeten overstappen. Ik ben er niet langer als 2 uur geweest, maar kan toch de rest van mn leven zeggen dat ik in Dubai geweest ben haha;)

Ook het tweede vliegtuig was relaxed. Ik zat naast de vader en we ontdekten dat onze stoel best wel ver naar achter kon. Heel chill dacht ik nog, maar voor het opstijgen zette ik hem nog weer even rechtop. Het volgende moment was het anderhalf uur later, had ik niks meegekregen van het opstijgen en had ik al heel diep geslapen. Hoewel het voor ons als 23:00u zou moeten voelen, kostte het me geen enkele moeite om mee te leven op de tijd in Dubai/Seychellen. Ik was zo moe dat het voelde alsof het ook echt 02:00u was. Ik heb wel echt goed geslapen de hele vlucht, wij allemaal trouwens. De jongste nog een tijd op schoot gehad, maar ook dan sliepen we gewoon met zn tweetjes. De kinderen gedroegen zich echt perfect, ik weet dat ze lief, makkelijk en flexibel zijn, maar zo’n lange reis.. Echt, ik hoop dat mijn eigen kinderen later ook zo zullen zijn! Toen we half 8, lokale tijd, landden op de Seychellen en we voorrang kregen bij het krijgen van de visa, omdat de moeder in een rolstoel zat en we onze koffers allemaal snel kregen en ik tot de conclusie kwam dat de lange reis perfect verlopen was. En dus begon te denken dat het allemaal prima kan, verre reizen maken met kleine kindjes (ik zag mezelf al rondtrekken met m’n eigen kindje door Azië, Afrika of Australië) begint de jongste – bij mij in de draagzak dus – te hoesten en spuugt vervolgens zijn hele melkfles eruit, over zich zelf en over mij. Goed. Misschien moet ik mijn mening iets bijstellen;) De taxirit naar het hotel dus lekker in de stank gezeten, maar eenmaal aangekomen kon ik lekker gaan douchen in de hotelkamer die ik deel met de oudste.

Vrijdag hebben we vooral een relaxte dag gehad. We hebben eerst allemaal nog een paar uur geslapen. Vervolgens kregen we een rondleiding door het hotel en zijn we bij een supermarktje geweest en hebben we ’s avonds heel lekker gegeten in een restaurantje.

Zaterdag hebben we lang uitgeslapen. Het ontbijt van het hotel is standaard buiten, heerlijk met vers fruit, tropische sapjes en ze maken toast en fried eggs of pancakes, waar je maar zin in hebt. Vervolgens zijn we zaterdag de rest van de dag op het strand in Beau Vallon geweest. Dit is tien minuten met de bus. De bussen zijn echt een ervaring op zich, ze rijden sowieso niet op tijd en zitten stampvol. Het stranddagje was heerlijk. Mooi strand, palmbomen, goeie golven, blauw water en dan die temperatuur van het water! Onvoorstelbaar! Ik ben mn hele leven lang gewend geweest dat de zee koud is, maar dit is gewoon warm:D! Het is het paradijs gewoon! Heerlijk om met de kindjes te spelen, relaxed te liggen als de ouders met de kindjes spelen en om echt te zwemmen in de golven.

Vandaag, zondag, zijn we ’s ochtends vertrokken naar Victoria, de hoofdstad van het eiland Mahe, waar we nu zijn. Daar hebben we rondgelopen in de Botanische Tuinen. Heel erg mooi! Helemaal gaaf om te zien waren de reusachtige schildpadden die er rondliepen. ’s Middags zijn we weer naar Beau Vallon geweest om de rest van de dag op het strand door te brengen.

Maandag 27 februari 2012
Om kwart over negen(!) zaten we al gesetteld en wel, op het strand. Vandaag is de eerste dag dat de zon echt volop schijnt. Dat is heerlijk en het ziet er zo nog tropischer uit, maar aan de andere kant ook irritant, omdat je blijft smeren met zonnebrand. De hele ochtend spelen we op het strand. Het is heerlijk, lekker in het water met de jongens, zandkastelen bouwen en hun nieuwe hobby is om mij een modderbad te geven;). Om twee uur worden de vader en ik verwacht in de duikschool. Ik had nog nooit eerder gedoken, en hier op de Seychellen, leek me een fantastische eerste keer! Dat was het gelukkig ook. Met een boot gingen we een stuk de zee op. Er waren twee anderen die ook een instruction dive deden, dus ik mocht eerst snorkelen. Dat was al heel erg leuk:D Vervolgens kreeg ik het duikpak aan, en oefenden we met ademhalen. In het begin was het wat vreemd, maar tegen de tijd dat ik onder water ging oefenen was ik eigenlijk al gewend. Samen met de instructor dook ik verder en verder naar beneden. Het was echt fantastisch! Zoveel mooie vissen en koraal! Heel veel mooie kleuren en bijzondere vissen. Soms zwom je ineens in een hele school kleine blauwe visjes, zo gaaf! Je komt terecht in een hele bijzondere, rustgevende onderwaterwereld:D Na een half uur zwommen we weer terug naar de boot. Daar was nog een laatste, supervette verrassing: er zwommen 5 dolfijnen rond de boot!! Dus die nog bekeken en toen weer terug naar het strand. Een prachtige ervaring:D:D!!


Zaterdag 3 maart
Dinsdag hadden we een auto gehuurd om meer van het eiland te kunnen zien en makkelijk meer dingen op één dag te kunnen doen. We begonnen de dag bij de Tea Factory. Waar we de plantages met theeplanten konden zien en het hele proces van theebladeren naar een theezakje. Daarna hebben we de auto genomen en een klein stukje gelopen naar een fan-tas-tisch uitzicht punt:D! Het uitzicht was onbeschrijfelijk, erg hoog en dan het tropische regenwoud waar je op neer kijkt. Na een heerlijke lunch met gegrilde vis zijn we de dag geëindigd bij de Spice Garden. Hier groeiden alle tropische vruchten en verschillende kruiden. Bijvoorbeeld kaneel, vet bizar om aan de stam van een boom te ruiken en dan de geur van speculaasjes te ruiken! Op een gegeven moment, terwijl ik nietsvermoedend naar de peperkorrels in een boom stond te kijken en wilde verder lopen, stond ik ineens oog in oog met een immense spin! Ik schrok me echt kapot! De vader mij vet uitlachen natuurlijk;) Hij zat in zijn web precies boven het wandelpad, reken maar dat ik een andere route nam. Jeetje, hart klopte in mn keel!

Voor de woensdag hadden we de auto gehouden. De vader en ik zouden een goeie wandeling gaan maken in het nationaal park. Maar daarvoor zouden we nog met zijn allen naar de Rum destilleerderij gaan. Daar zagen we hoe de rum gemaakt wordt en mochten vervolgens alle soorten rum proeven. Toen we eventjes later aan de coctails zaten, heerlijk te eten kregen en de kindjes supermooi konden spelen in het grasveldje naast het terras, waren we allemaal zo chill en relaxed, dat we unaniem besloten dat we de wandeling zouden skippen;) De dag nog even lekker geëindigd op het strand en vervolgens sushi gegeten in het restaurant naast het hotel.

Donderdag gingen we dan wel echt wandelen in de bergen. We besloten dat de oudste ook wel mee kon gaan. Ik: ‘Dan gaan we wandelen in de bergen’ Hij: ‘Oeh, gaan we dan naar de sneeuw?!’ Uhm, nee, geen sneeuw op de Seychellen;) Met zijn drieën gingen we op pad. De wandeling was in totaal maar 600 meter maar ging erg steil omhoog, waardoor het best wel zwaar was. Maar heel leuk om te doen, lekker klimmen over stenen en kleine bospaadjes door het tropische regenwoud van Mahe. We kwamen met rode gezichten en natte t-shirts boven aan, waar we genoten van het geweldige uitzicht. ’s Middags ontmoeten we de moeder en de jongste weer op het strand in Beau Vallon. Die avond gingen de ouders eindelijk eens samen uit eten. Dat gunde ik ze al maanden, maar kwam er al die tijd in Zwitserland niet van. Ik had beide kindjes dus de hele nacht. Dat ging prima, alleen waren ze om 6 uur al wakker. Beetje jammer;)

Vrijdag was een dag van koffer inpakken, nog even op het strand spelen en toen met de taxi naar de haven. We namen afscheid van Mahe en gingen met de boot naar het volgende eiland Praslin. De bootreis was super:D Begin van de avond kwamen we aan in het nieuwe hotel. Dit is allemaal een stuk grootser en luxer. Het vorige hotel was redelijk kleinschalig en schattig. De mensen die er werkten waren er ook altijd en zag je elke dag, dat heb je hier minder. Maar deze luxe heeft natuurlijk ook wel weer wat. We hebben hier één grote familiekamer en zijn dus wat meer samen.

Praslin is echt een Bounty-eiland, van de reclame die ik me van vroeger herinner. De stranden hebben zulk fijn wit zand, dat het net poedersuiker lijkt en dan met die palmbomen en blauwe zee, fantastisch mooi:D Vanochtend heeft het heel hard geregend, maar ook dan loop je rustig buiten door in je korte broek of blijf je gewoon lekker zwemmen. Het is en blijft toch wel warm. Met de vader heb ik vandaag geïnformeerd bij de duikscholen. We willen sowieso nog een duik maken en ik ben er bijna over uit dat ik de komende dagen mijn duikbrevet wil gaan halen. Verder hebben we een relaxed dagje gehad, het hotel en de omgeving een beetje verkent, lekker en uitgebreid geluncht en gezwommen in het zwembad van het hotel. Ik heb echt zin in de komende week, Praslin verkennen!

Donderdag 8 maart
En zo is het alweer de laatste avond op Praslin. En weet je?? Ik ben PADI Open Water Diver!!!:D De afgelopen dagen echt enorm druk bezig geweest met duiken. Het was supergaaf, alle keren. Om je open water brevet te halen, heb je meestal 4 of 5 dagen nodig, maar aangezien ik die tijd niet had (hoe leuk duiken ook is, ik wil ook de kans hebben om Praslin zelf te zien, en niet alleen de bodem van de zee;)) heb ik het kunnen doen in 3 dagen met wat harder werken. Maandag begonnen met theorie en de basis principes in het zwembad. Dinsdag twee duiken gemaakt en vandaag weer. Tussendoor heb ik het hele theorie boek doorgewerkt, veel oefenvragen gemaakt en ook bij de duikschool begon mijn dag met anderhalf uur theorie. In de praktijk moet je ook veel kunnen doen, natuurlijk je hele duikuitrusting compleet en klaar maken. Maar ook allerlei oefeningen, zoals je duikbril af doen en weer goed op krijgen (zonder water er in), je regulator uit je mond halen en oefeningen met drijven en zinken. Alles hadden we eerst geoefend in het zwembad. Tijdens de duiken in zee herhaalden we een aantal oefeningen en zwommen we natuurlijk ook rond. En dat was Fan-Tas-Tisch!! Ik heb tijdens de 4 duiken zoveel prachtige bijzondere dingen gezien. Een haai bijvoorbeeld, een rog en vanochtend een zeeschildpad! Superveel zeesterren, zee-egels en vissen in alle soorten en kleuren. Oh en ook nog een inktvis! Supercool! Vandaag was naast de twee duiken ook mijn theorieexamen. Vanochtend toen ik met mijn instructeur de laatste hoofdstukken besproken had, vond hij dat ik het wel aankon om gelijk het examen te maken, in plaats van eind van de middag wat het eerste plan was. Dus dat gedaan en gelukkig geslaagd met 92% goed:D. En zo ben ik na de laatste duik vandaag, gecertificeerd PADI Open Water Diver. Dit had ik twee weken geleden echt nooit gedacht!

Duiken is niet het enige waar ik mee bezig ben geweest;) Zondag hebben we een auto gehuurd en zijn we naar het nationaal park van Praslin geweest. Hier is een heel bos/regenwoud van Coco de Mer palmbomen.De Coco de Mer is het beeld van de Sechellen, in alle toeristenwinkeltjes heb je er spullen van. We hebben een hele mooie wandeling door het bos gemaakt, erg leuk. Eind van de middag zijn we op het mooiste ‘tropisch-eiland’ – strand van Praslin geweest.

Woensdag zijn we met de boot naar La Dique gegaan. Het derde (grote) eiland van de Sechellen. Op La Dique mogen geen auto’s komen, dus we hebben fietsen gehuurd en zijn zo het eiland rond gefietst. De stranden op La Dique waren supermooi. Het is leuk om gezien te hebben hoe de stranden op Mahe, Praslin en La Dique toch nog weer van elkaar verschillen. Het fietsen vond ik natuurlijk ook geweldig, als echte Nederlander. Wel vergat ik steeds dat je aan ‘de verkeerde kant’ van de weg moest fietsen, omdat de Sechellen een Engelse kolonie geweest zijn.

Misschien vraag je, je af hoe het zit met de wilde dieren die we zijn tegen gekomen, aangezien dit toch Afrika is. Nou dat valt tegen, de enige echte wilde dieren heb ik onder water gezien. Daarnaast veel vleermuizen, vogels, hagedissen, krabben en vieze insectenbeesten. Ik heb drie keer echt een hartverzakking gehad:
• Op nummer 1 : Die had ik al verteld, dat was een van de eerste dagen toen ik recht in het web kreeg van een enorme spin.
• Nummer 2 : Totaal relaxed zat ik, ’s avonds, op een bedje bij het zwembad mijn duikboek te lezen toen ik ineens een enorm schepsel naast me langs kruipen.. Toen ik beter keek, zag ik dat het een huge krab was! Toen vond ik het wel cool om hem van dichtbij te kunnen bekijken. Hij was natuurlijk wel een beetje uit de richting, zo bij het zwembad in plaats van de zee;)
• Nummer 3 : Op een avond in Mahe, vlak voor ik ging slapen, hoorde ik een raar geluid. Dit geluid hoorde ik eigenlijk alle avonden al, maar ik dacht dat het een vogeltje buiten op het balkon was. Nu keek ik rond in de kamer en zag ik boven mijn hoofd, op het plafond een hagedis kruipen! Voor enkele minuten lag ik echt verstijfd in bed. ‘Wat moet ik doen? Wat moet ik doen?’ Maar het plafond is hoog, die beestjes zijn supersnel en toen ik bedacht dat hij waarschijnlijk banger voor mij is, als ik voor hem, ben ik gaan slapen.
Ach, eigenlijk vind ik hagedissen best wel lief, we hebben er hier weer een op de hotelkamer. En krabben trouwens ook. Maar spinnen niet! Nooit.

Vanavond voor het laatst heerlijk uit eten geweest in een typisch Creools buffet restaurant. We kwamen tot de conclusie dat we alle dagen echt heerlijk hebben kunnen eten en bovendien, een geweldige vakantie hebben gehad!

Vrijdag 9 maart
Vandaag nog een laatste dagje op het strand en zwembad. De koffers staan alweer klaar en we gaan eind van de middag terug met de boot naar Mahe. Daar gaan we nog even ergens eten en dan ’s avonds naar het vliegveld om rond middernacht te vliegen naar Dubai. Daar stappen we over en dan vliegen we verder naar Geneve waar we zaterdagmiddag aan zullen komen. En dan? Dan zal het normale leven weer beginnen. Misschien sta ik zondag wel weer op de ski’s met Rachel.. ;) Beetje een extreme overgang, als ik daar nu (in mn bikini) over na moet denken..

Heel veel liefs & tot gauw met een verhaaltje weer normaal uit Zwitserland;)


  • 09 Maart 2012 - 14:27

    Suze:

    Jaja, maak ons maar weer jaloers. Echt supertof wat je allemaal meemaakt! Goede reis terug en ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal ;-)
    Liefs!

    ps. Oja, gefeliciteerd met je duikbrevet!

  • 11 Maart 2012 - 16:38

    Klik:

    Helaas heb ik er geen woorden voor, al kan ik er soms wel aardig uitkomen.
    Fantastisch wat jij daar meemaakt. Ik hoop dat je je weer snel kunt aanpassen.Het ga je goed, een hart. groet, Klik.

  • 05 April 2012 - 12:46

    Willy:

    proficiat met padi.
    dat was genieten in bountyparadijs, als je bejaard bent heb je heel wat te vertellen en wat een prachtige foto's

  • 08 Juli 2012 - 10:56

    Beate:

    Marcelle, wat je zo allemaal meemaakt als Aupair. Ik wordt helemaal jaloers als ik dit zo lees.

    Groetjes Beate

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marcelle

Actief sinds 26 Dec. 2009
Verslag gelezen: 3138
Totaal aantal bezoekers 73517

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2011 - 28 April 2013

Als au-pair naar Zwitserland

14 Januari 2010 - 09 Juni 2010

Studeren in Linköping!

Landen bezocht: